Ce știți despre...

AERUL CONDIȚIONAT AUTO

Deoarece functionarea sistemul de climatizare se bazează ca și principii de bază pe funcționarea sistemului de aer condiționat manual vom explica pentru început funcționarea unui astfel de sistem. Principiul de funcționare este simplu și toate sistemele de refrigerare congelare il folosesc. Astfel îl găsim pe frigidere, pe refrigeratoare etc. Sistemul este compus dintr-un compresor, un evaporator, un condensor si un ventilator. Rolul compresorului este acela de a împinge agentul de răcire prin instalație. Instalația are legate prin conducte de cupru (de obicei) condensorul, evaporatorul și compresorul între ele astfel încat să asigure circulația continuă a agentului de răcire fără să se producă pierderi. Secretul funcționării unui astfel de sistem este dat de proprietățile agentului de răcire. Ca agent de răcire în astfel de instalatii se foloseste freonul. Freonul este sub formă lichidă ți se transportă și depozitează în rezervoare. Prin absorbția de căldură, freonul se evaporă și se transformă din stare lichidă în stare de vapori și se încalzește. În evaporator are loc schimbul de căldură astfel: aerul care trece prin evaporator (împins de către ventilator) cedează căldura freonului și în acest fel aerul se răcește și freonul se încălzește și se evaporă. Astfel, aerul înaintea intrării în evaporator este cald, iar la ieșirea din evaporator este rece. Tot acest fenomen este natural. Aerul care iese din evaporator este direcționat prin sistemele de ventilație către habitaclul mașinii. Evaporatorul este de fapt un schimbator de căldura (radiator, in termeni populari). Evaporatorul este montat de obicei undeva în bordul mașinii. Freonul este împins de către compresor în evoporator unde are loc procesul descris mai sus si apoi iese din evaporator sub formă gazoasă și își continuă traseul prin conducte ajungând la condensor. Condensorul este de asemenea un schimbător de căldură și este montat de obicei împreună cu radiatorul mașinii. Aici are loc procesul invers când aerul rece primește căldură de la freon, aerul încălzindu-se, iar freonul răcindu-se și condensând ajungând din nou în stare lichidă. De aici încolo fenomenul se reia, acesta fiind mecanismul răcirii aerului. Pentru a se produce acest fenomen este necesar ca freonul sa aiba o anumită presiune în instalație.

Compresorul este un compresor rotativ cu pistoane și este montat în compartimentul motor, fiind acționat printr-o curea de către motor. Pentru a nu funcționa in permanență, deoarece fulia compresorului este în permanență rotită de către motor, pornirea compresorului se face electric, cuplând printr-un ambreiaj comandat electric fulia de compresor. Decuplarea se face decuplând electric același ambreiaj și permițând fuliei să se miște liberă pe ax. Freonul are în compoziția sa un ulei care ajută la ungerea componentelor în mișcare ale compresorului, pentru a asigura o durată lungă de viață a acestuia.